S dobrou vůlí o dobru, sedláckým pohledem.

úvodní obrázek
 Už se zase cítí jako cizák mezi svými. Znají se tak dlouho, skoro stejně tak dlouho co si nalhávají "přátelství". Ale co to znamená? Bezpečí před fyzickým napadením? Ani to není jisté, ta jejich náklonnost má své meze, a komu nakloněni nejsou, může získat označení sráč, buzna, hovado...

Nejdou stejnou cestou, mají jen společný cíl. Rozešli se už dávno, podlehli chtíči, stejně jako on. Stali se součástí ovčího stáda, pro které otročí a mají plnou hubu svobody, kterou dávno opustili. Jejich hlavy jsou jako přehřáté kalkulačky, řeší rovnice s mnoha neznámými, kam nemají co dosadit. To je pro ně frustrující, brzdí je to v kupení hromady matroše k ničemu. Čím je hromada vyšší, tím víc se jim oči lesknou blahem. Cokoliv dělají, provádí z rozmyslem. Průšvih nastane,  jakmile provedou něco spontánně. Najednou se může z pohodáře vyklubat sráč.

Zpitoměle pochodují životem, opojeni vlastním pohledem na skutečnost. V ruce hlásnou troubu a vyřvávají rozkaz do útoku proti armádě, které slouží. To je ta jejich láska. Posluhovat mančaftu se stejným dresem. "Protivník" snad ani není člověk.

To co vidí kolem svého kmenového ohně, považují za to pravé a hodné následování. Obklopují se podobnými individui a ostatní nevyhledávají. Když už vyrazí za kopečky, tak izolováni ve zlaté kleci, nebo s rákoskou, aby napravili špatnosti potrestáním viníků.

Oni přece viníka poznají, sami vykonali tolik dobrého, tak to musí vědět.

To je toho pomáhat "bratrovi ve zbrani" nebo milovat svoji "matku" a zahrnovat ji dárky. Berou to jako normální věc, prý nad tím nepřemýšlí.

O něco jiného jde v případě cizáka. Hned jim zbystří smysly, spočine-li jim zrak na jiné, neznámé barvě dresu. Přirozené chování v přítomnosti "matky" je rázem fuč. Hlava startuje na plné obrátky a hledá v archivu nějaké informace z minulosti. Další jednání je již ovlivněno. Myslí, že vědí, ale to jen analyzují zprostředkované, či vlastní zážitky z minulosti a podstatná přítomnost jim uniká.

Jakmile v "archivu" vyšťourají něco, v jejich očích, významného, špatného i dobrého, bohatě to stačí k zamlžení pohledu. Už jim tolik nejde o to, co se v souvislosti s cizákem děje teď, ale co se (možná) dělo.

Mají "tolik" rozumu, že když se jim pes vychčije doma na koberec, a oni to zjistí až za hodinu, pejskovi to projde bez potrestání, ale v případě cizáka minulost neodpustí i v případě, že může být na hony vzdálená pravdě. Čerpá přeci z věrohodných zdrojů.
To znamená:
  • mám to od kámoše ten by si to nevymyslel 
  • četl jsem to v *****, to je věrohodná značka, tam nekecají 
  • mám svoje zkušennosti a naučili mě to rodiče, tomu já věřím 
Prostě na každém kroku přemýšlí a přemýšlivě konají a pomáhají.

Chlubí se jak, obdarovali bezdomovce drobáky. Jeho kolega měl smůlu, táhlo z něj víno a motal se, trhan. Přeci mu nebudou dávat prachy na chlast. Ať jde makat, když chce chlastat. Jó, na chytráky jejich kalibru si nikdo nepřijde. Oni pomáhají potřebným.

Když se někdo "topí", potřebuje pomoci, měl by se vytáhnout z vody. Jasná věc, rychle do akce.

ilustrační foto


Oni začnou přemýšlet o rizicích a důsledcích. Vzápětí si stihnou všimnout, že je to známej ksicht od vidění, ten přičmoudlík z vedlejší čtvrti, s pověstí kreténa. Vzhledem k situaci je zachránce vystaven riziku, které musí náležitě zvážit. Má smysl pálit si kvůli němu prsty, ten si to nezaslouží, a vytahuje z kapsy mobil, aby zavolal hasiče a mohl konečně zahájit záchrannou akci. Mezitím volání o pomoc ustalo a není koho zachraňovat.

Těm druhým se za horečného sundavání bot, jen mihne hlavou, jestli je čas sundat taky bundu a už jsou ve vodě. Sama podstata pomoci v nesnázích jim stačí, považují to za dobrou věc, a posuzování kvalit jedince, jeho zásluhy a příslušnost ke kmeni, nechávají koňovi. Ten má totiž větší hlavu.

Konání dobra, účelově, ze zištných důvodů a náklonnosti, nedokazuje nic, o morálních kvalitách jedince. Může být dokonce sobecké s jasnými cíli. To je legální, zlepšuje to pověst, ale nemusí mít s dobrem nic společného.

Opravdu pomáhat a konat dobro, není o hledání souvislostí s minulostí, poddávání se úrovni sympatií a vyhodnocování možných důsledků do budoucna. Je o dobré vůli a podstatě dobra samotného.

Konám-li nezištně s dobrou vůlí, protože vím, že to považuji za dobré samo o sobě, konám podle dobrého rozhodnutí. :-D

Pozn. aut.: Napsáno členem "stáda" v dobré vůli, o vlastních představách dobra. Autor se omlouvá velikánům jako Kant a Nietzsche.

¡Sdílet!

1 komentářů:

Anonymní

Tohle je asi o něčem podobném: http://www.denikreferendum.cz/clanek/13388-otevrene-vztahy-a-revoluce

Okomentovat

Můžete použít některé značky HTML, jako například <b>, <i>, <a>,  Nápověda

Hledat

 

DC Bublina v síti

Qwimbyho sloupek

Qwimby je nájemný zabiják, ze staré školy, s neomylnou muškou. Svou práci si nebere osobně, a v duchu jeho vlastního hesla: "Jeden výstřel, jedna mrtvola, jedna odměna", kráčí vpřed od jednoho kšeftu ke druhému a ještě stačí prohodit některé ze svých "hlubokých mouder."

Nové články

DC Bublina © 2012 obsah volně šiřitelný s uvedením zdroje | Články: RSS | Pohání: Blogger