Heroin není pervitin aneb šíření chybné zprávy

To, že většina českých médií má bídnou úroveň jsem zjistil již mnohokrát, a jistě nejsem sám kdo sdílí podobný názor. Dnes jsem opět narazil na důkaz, že kvalitní novinařina je kandidátem pro zápis do Červené knihy ohrožených druhů. Vypadá to, že většinu zpráv, hlavně na internetu, si autoři vycucávají z prstu, sedíce u počítače v přetopené kanceláři a srkajíc čerstvou kávu vyrábějí "pohádky" jako na běžícím pásu.

Ještě smutnější je ovšem skutečnost, že v našem státě chybí něco jako kontrola určité skupiny médií navzájem. Místo toho, od sebe navzájem některé bludy vesele kopírují, aniž by vlastně věděli co. Zpráva, o které zde chci mluvit, může být třeba jen tiskovou chybou serveru "Idnes" a ne promyšlený "fake", ale jak to, že se stejná "chyba" objevuje u několika dalších zpravodajských serverů? Čtenáře musí logicky napadnout minimálně dvě věci. Buď od sebe navzájem opisují nebo několik zpravodajských portálů, budících dojem samostatné nezávislosti, přesto patří pod jednu firmu.




Včera jsem na serveru Idnes.cz nalezl článek, že: "Kosovskému Albánci hrozí 15 let za prodej heroinu z Česka do Německa". Po přečtení celého článku jsem byl zmatený, protože o "heroinu" nepadlo jediné slovo, naopak všechno se točilo kolem Albáncových obchodních aktivit s pervitinem. Nejdřív mě napadlo, že to byl úmysl (možná vědí ze statistik, že heroin víc přitáhne čtenáře), či se v redakci "uhnízdil novinářský šotek, a jal jsem se hledat na jiných stránkách dychtíc po "pravdě".

Ten samý článek jsem dále nalezl na stránkách Relace.cz "Kosovskému Albánci hrozí 15 let za prodej heroinu z Česka do Německa". K mému zděšení článek neobsahoval o heroinu jedinou zmínku a vše se točilo, jak jinak, kolem pervitinu.

Tak do třetice všeho dobrého, zkusím to jinde. Dvakrát stejná chyba může být ještě náhoda. Jenže ten samý článek na stránkách AktuálníZrávy.cz obsahoval naprosto stejnou chybu. Myslel jsem, že mezi sebou některé weby kopčí až se chumelí, a něco jako "ověřování z více zdrojů" je trapný přežitek.

Další zklamání přišlo na serveru Drogy-info.cz. Můj pocit jistoty, že web specializovaný na drogy, uvede vše na správnou míru, rázem vyprchal. Zase stejná chyba. V tu chvíli mi to došlo. Nejedná se o kopírování v pravém slova smyslu, ale jen o zveřejňování RSS kanálu Idnes na jednotlivých stránkách.

Tohle zjištění trochu ospravedlnilo ostatní stránky, protože se na výrobě bludu vlastně nepodílely, ale jen ho šířily dál. Jenže v tomhle případě, jinak užitečné RSS, napáchalo víc škody než užitku. Chápu, že na schvalování obsahu RSS velkého portálu není čas ani energie, ale možná by stálo zato, jak kvalitní "kanál" na svých stránkách uveřejňovat. Na Google to totiž kvůli tomu vypadá tak, že Albánec kšeftující s "perníkem" půjde sedět za heroin. Taková blbost jako relevantní odkaz.

Předpokládám, že výše popisovaná, pro někoho banalita, je jen kapkou v moři mizerného zpravodajství molocha zvaného Idnes a jemu podobných. Naštěstí mi nakonec zlepšil náladu regionální Plzeňský.deník.cz jehož článek o Albánském dealerovi pervitinu, neposílá dotyčného sedět za heroin. Článek se totiž jmenuje, "Kosovský Albánec stojí kvůli drogám opět před soudem", a tomu nelze nic vytknout.

Někomu snad může připadat, že "dělám z komára velblouda", jenže s podobným, větším či menším pochybením, jsem se setkal již tolikrát, že mám právo na paranoidní myšlenky typu:
  • dělají to úmyslně s postranními úmysly
  • zprávy vyrábějí na objednávku, pomocí křišťálové koule
  • zaměstnávají amatéry
  • razí filosofii "kvantita vydělává, kvalita je energeticky a časově náročná, a čas jsou peníze"
  • v nejhorším případě, všechno dohromady
Pokud si představím to kvantum návštěvníků, třeba na Idnes, krmených celkem často podobnou selankou, hrůza mne jímá. Vždyť oni se významně podílí na utváření veřejného mínění, a to považuji s odpuštěním za "průser".

¡Sdílet!

0 komentářů:

Okomentovat

Můžete použít některé značky HTML, jako například <b>, <i>, <a>,  Nápověda

Hledat

 

DC Bublina v síti

Qwimbyho sloupek

Qwimby je nájemný zabiják, ze staré školy, s neomylnou muškou. Svou práci si nebere osobně, a v duchu jeho vlastního hesla: "Jeden výstřel, jedna mrtvola, jedna odměna", kráčí vpřed od jednoho kšeftu ke druhému a ještě stačí prohodit některé ze svých "hlubokých mouder."

Nové články

DC Bublina © 2012 obsah volně šiřitelný s uvedením zdroje | Články: RSS | Pohání: Blogger